Literatuur & publicaties

literatuur

Hoogbegaafdheid

  • Friedman, Reva C. & Rogers, Karen B. (eds). (1998). Talent in context. Historical and social perspectives on giftedness. American Psychological Association.
  • Gerven, Eleonoor van (red). (2009). Handboek hoogbegaafdheid. Assen: van Gorcum.
  • Kooijman – van Thiel, M. (2008). Hoogbegaafd. Dat zie je zó! Over zelfbeeld en imago van hoogbegaafden. Ede: OYA Productions.
  • Mendaglio, S. (2008). Dabrowski’s theory of positive disintegration. Scottsdale: Great potential Press.
  • Nauta, N. & K. Jurgens (2012). Hoogbegaafde senioren: een vergeten groep. Gerõn, 14-4: 35-38.
  • Neville, C. S., Piechowksi, M. M. & Tolan, S. S. (eds.) (2013). Off the Chart. Asynchrony and the gifted child. Unionville, NY: Royal Fireworks Press. [Gaat ook over asynchroniteit van hoogbegaafden tijdens de ontwikkeling; ook een hoofdstuk over hoogbegaafde volwassenen.]
  • Persson, R. S. (2007). The Myth of the Antisocial Genius: A Survey Study of the Socio-Emotional Aspects of High-IQ Individuals. Gifted and Talented International. Volume 22 Number 2: 19-34.
  • Persson, R. S. (2010). Experiences of Intellectually Gifted Students in an Egalitarian and Inclusive Educational System: A Survey Study. Journal for the Education of the Gifted. Vol. 33, No. 4: 536–569.  © 2010 Prufrock Press Inc., http://www.prufrock.com
  • Sternberg, R. , L. Jarvin,  E.L. Grigorenko (2010). Explorations in giftedness. Cambridge: Cambridge University Press.

Intelligentie, brein

  • Deary, Ian J. (2001). Intelligence. A very short introduction. Oxford University Press.
  • Derksen, J.J.L. (2012). Bevrijd de psychologie uit de greep van de hersenmythe. Amsterdam: Bert Bakker
  • Dijksterhuis, A. (2007). Het slimme onbewuste. Denken met gevoel. Amsterdam: Bert Bakker.
  • Flynn, James R. (2009). What is intelligence? Cambridge: Cambridge University Press.
  • Flynn, J.R. (2012). Are we getting smarter? Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gardner, H. (1999). Soorten intelligentie. Meervoudige intelligenties voor de 21e eeuw. Amsterdam: Nieuwezijds.Resing, W. & Drenth, P. (2001). Intelligentie. Weten en meten. Amsterdam: Nieuwezijds.
  • Sitskoorn, M. (2006). Het maakbare brein. Amsterdam: Bert Bakker.

Leven met hoogbegaafdheid

  • Breedijk J. & Nauta, N. (2012). Hoogbegaafde pubers. Onderweg naar hun toekomst. Amsterdam: Pearson.
  • Fiedler, E. (2012). You don’t outgrow it! Giftedness across the lifespan. Advanced Development Journal vol 13 pp 19-37.
  • Freeman, J. (2010). Gifted Lives. What Happens When They Grow Up?. Oxford: Routledge.
  • Führlich, I. (2008). Lebenslänglichhochbegabt. Münster: MV Wissenschaft.
  • Havinga-Brand, R. (2008) Hoogbegaafd geloven. Ouderkerk a/d IJssel: Ekklesia.
  • Hofstede, A. & Meerman, K. (2003). Het MensaQuotiënt. Utrecht: Mensa Nederland.
  • Jacobson, M.E. (2000). The gifted Adult. New York: Ballantine Books.
  • Kieboom, T. (2007). Als je kind (g)een Einstein is. Tielt: Lannoo.
  • Kerr, B.A. & Cohn S. J.(2009). Slimme jongens. Hoe hou je ze gemotiveerd? Assen: Van Gorcum.
  • Kerr, B.A. (1994). Smart Girls – A New Psychology of Girls, Women and Giftedness. Scottsdale, AZ, USA: Great Potential Press, Inc (revised edition).
  • Kooijman – van Thiel, M. (2005). Hoogbegaafde volwassenen. Van problematisch naar succesvol. Mensaberichten, januari/februari 2005.
  • Kuipers, W. (2010). Enjoying the Gift of Being Uncommon: Extra Intelligent, Intense, and Effective. Zoetermeer: Free Musketeers.
  • Lammers van Toorenburg, W. (2005). Hoogbegaafd, nou èn? Amsterdam: Samsara [boek voor kinderen vanaf ongeveer 5 jaar]
  • Lucas, J. (2011). Ongekend hoogbegaafd. Maastricht: Shaker Media.
  • Neihart, M. (1999). The impact of giftedness on psychological well-being: What does the empirical literature say?  Roeper Review, 22(1), p 10-17, 1999.|
  • Overzier, P. & Nauta, N. (2013). Coping with the Qualities of Giftedness. Gifted and Talented International 28 (1&2), August and December 2013: 249-253.
  • Riezebos, P. (2014). Van MAVO tot Harvard. Hengelo: Metis.
  • Rivero, L. (2010). Living with intense and creative adolescents. Great Potential Press.
  • Ronner, S, & Nauta, N. (2010). De psychologie van hoogbegaafdheid. Psychopraktijk 2: 13 – 16.
  • Ronner, S. & Nauta, N. (2010). Hoogbegaafd én vrouw? VVAO Magazine, zomer 2010. Zie: http://www.vvao.nl/html/document.php?ID=2812
  • Schouten, M. (1996). Hoera, ik ben hoogbegaafd. Zutphen: Alpha.
  • Streznewski, M.K. (1999). Gifted Grownups. NY: John Wiley & Sons, Inc.
  • Webb, J.T. c.s. (2000). De begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Assen: Van Gorcum
  • Webb, James T. (2013). Searching for Meaning. Idealism, bright minds, disillusionment and hope. Scottsdale, Arizona: Great Potential Press, Inc.

Werken met hoogbegaafdheid

  • Busato, V. & Harreveld, F. van (2007). Het geheim van de uitblinker. Amsterdam: Prometheus.
  • Corten, F., Nauta A. & Ronner, S. (2006). The highly intelligent and innovation. Key to innovation? Academic paper voor HRD conferentie Amsterdam.
  • Corten, F. (2007). Vreemde vogels op de werkvloer. In: Intermediair PW, juni 2007.
  • Duncan, D.E. (2006). Masterminds. London: HarperPerennial, 2006.
  • Gladwell, Malcolm. (2008). Uitblinkers. Waarom sommige mensen succes hebben en anderen niet. Vertaald uit het Engels (Engelse titel: Outliers). Amsterdam/ Antwerpen: Contact.
  • Howe, Michael J. A. (1999). The psychology of high abilities. Macmillan, 1999.
  • Kuipers, W. (2007). Verleid jezelf tot excellentie! Zoetermeer: Free Musketeers.
  • Kuipers, W. (2007). How to charm gifted adults into admitting giftedness, their own and somebody else’s. In: Advanced Developmental Journal, 11.
  • Kempen, A. van (red.) (2006). Reader Hoogbegaafd en Werk. Zoetermeer: Free Musketeers.
  • Lackner, M. (2012). Talent-Management spezial. Hochbegabte, Forscher, Künstler… erfolgreichführen. Wiesbaden: Gabler/ Springer.
  • Murray, Charles. (2004). Het menselijk genie. Streven naar het ultieme in kunst en wetenschap door de eeuwen heen. Vertaald uit het Engels. Utrecht: Het Spectrum, 2004.
  • Nauta, N. & Corten, F. (2002). Hoogbegaafden aan het werk. Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde, 10 (11): 332-335.
  • Nauta, N. & Ronner, S. (2007). Ongeleide projectielen op koers. Werken en leven met hoogbegaafdheid. Amsterdam: Harcourt.
  • Nauta N. & Ronner, S. (2008). Hoogbegaafdheid op het werk. Achtergronden en praktische aanbevelingen. Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde. 66 (11): 396-399.
  • Nauta, N, Ronner, S, & Groeneveld, B. (2009).The importance of decision making. A gifted case report. Gifted and Talented International 24 (2): 121-130.
  • Nauta, N. & R. Sijderius (2014). Hoogbegaafden bij de bedrijfsarts. Tijdschrift voor bedrijfs- en verzekeringsgeneeskunde (TBV). 22 (2014): 269-272.
  • Persson, R. S. (2008). Intellectually Gifted Individuals’ Career Choices and Work Satisfaction: A Descriptive Study. Gifted and Talented International. 23 (2), December, 2008; and 24 (1), August, 2009.  
  • Sternberg, R. (2002). Succesvolle intelligentie. Lisse: Swets &Zeitlinger.
  • Vermeulen, Frouke (2015). Vechten tegen verveling. Antwerpen/Utrecht Houtekiet

Creativiteit

  • Andreasen, Nancy C. (2005). The creative brain. The science of genius. Londen: Penguin Books.
  • Braak, H. van de. (2002). Ontsnappingskunst. Evolutie van de creatieve geest. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Csikszentmihalyi, M. (1999). Creativiteit. Over flow, schepping en ontdekking. Amsterdam: Boom.
  • Ensing – Wijn, M. (2007). Alles stroomt. Zeist: M. Krabbe Stichting Beelddenken.
  • Ochse, R. (1990). Before the gates of excellence. The determinants of creative genius. Cambridge University Press 1990.
  • Simonton, Dean Keith (1998). Scientific genius. A psychology of science. Cambridge University Press.
  • Sternberg, Robert J. (2003). Wisdom, intelligence and creativity synthesized. Cambridge University Press.

Hoogsensitiviteit

  • Aron, E. N. (2002). Hoogsensitieve personen. Amsterdam: Archipel.
  • Daniels, S. & Piechowski, M. (ed). (2008). Living with intensity. Scottsdale AZ: Great Potential Press.
  • Jaeger, B.S. (2004). Blijf je werk de baas. Voor hoogsensitieve personen. Schiedam: Scriptum.
  • Piechowski, M.M. (2006). “Mellow out,” They Say. If I only could. Intensities and Sensitivities of the Young and Bright. Madison, WI, USA: Yanasa books.
  • Thiel, Maud van (2015). Hoogsensitief en hoogbegaafd. In: Counseling Magazine, 2015, 6e jaargang, nummer 4.
  • Vries, H. de (1999). Teveel mens, te weinig dier. Leefadviezen voor intelligente mensen. Amsterdam: Ambo.

Hoogbegaafdheid en leren

  • Ven, R. van de & Nauta, N. (2012). Hoogbegaafde Volwassenen en hun voorkeursleerstijl. Publicatie IHBV. Een korte versie verscheen in HIQuarterly, november 2012.
  • Ensing, M., van Hattem, C. (2014). Beelddenken en begripsdenken: een wereld van verschil. Zoetermeer: Free Musketeers.

Hoogbegaafdheid en psychiatrie

  • MacCabe, J. (2010). The Extremes of the Bell Curve – Excellent and poor school performance and risk for severe mental disorders. Hove: Psychology Press.
  • Schlesinger, J. (2012). The Insanity Hoax. Exposing the Myth of the Mad Genius. Ardsley-on-Hudson, New York: Shrinktunes Media.
  • Wirthwein, L. & Rost, D. (2011). Giftedness and subjective well-being: A study with adults. Learning and Individual Differences, 21, 182-186.
  • Webb, J.T. c.s. (2005). Misdiagnosis and Dual Diagnosis of Gifted Children and Adults.  Scottsdale, Arizona: Great Potential Press, Inc.

Biografieën

  • Ockels, G. (2010), De zeven levens van Wubbo Ockels. Amsterdam: Bert Bakker.
  • Nasar, S. (2002). Een schitterend brein. Biografie van John Forbes Nash. Bezige Bij.
  • Isaacson, W. (2015). Einstein. De biografie. Spectrum.